BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Daisypath Anniversary tickers

Pages

Saturday, May 22, 2010

AKU DAN BAHASA THAI


Yeahh...mai sini cepat sama mau belajaq bahasa thai hehe...xdak upah xdak pengeras..free of charges miahaha...
Nak kata aku ni terror tahap gaban xdek le..tp tau le sket2.Dah nama pon oghang perlis mesti tau sepatah dua patah perkataan bahasa siam.Lagi pon makcik2 aku org siam.boleh le tau sket2 bahasa tue.soo..sama2 kita enjoyyyy...layannnnn....


Wan ni rau ca ma rian kham mai - Hari ini kita akan belajar perkataan baru

Phom - Saya untuk lelaki

Chan - Saya untuk pompuan ( Tak formal)

Di - Chan- Saya untuk pompuan ( Formal)

Sawatdee Khrab = Hello
Swatdee kaa =Hello (perempuan)

Tanya Khabar
Sabai Dee Mai? =Awak apa Khabar?
Sabai Dee= Khabar Baik
Lao Khun Lae? = Awak Pula?
Rabai Di = Saya Sihat/ Khabar Baik

Berkenalan
Khun Chue Krai?= Siapa nama Awak?
Phom/ Chan Chue= Nama saya...
Yin de tee -dai roo - juk = Seronok dapat berkenalan dengan awak
Chen Gun = Nice to know u too ( macam itu ler maksudnya)
La - kon = Jumpa lagi
Lao - jer -gun = Jumpa lagi

Arun-sa-wad = Selamat pagi
Ra-tri- sa- wad = Selamat malam

Su - wai = cantik
na kliad = hodoh
na-rak = comel
kha-yar = rajin
ki kiad=malas



Kalau nak ckp kena dengan nada lembut.lemah gemalai mcm irama lagu miahaha..sbb org siam ckp mmg lembut.kire mcm taranum la hihihihi

0 comments: