BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Friday, October 28, 2011

CINTA SUCI NURRUL & HISHAM (^_^)

KATA LELAKI – WANITA ITU LEMAH



Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut.....

Besar perbezaannya
Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan ...

Kerana lembut , wanita
Tidak gemar perbalahan..

Kecuali jika terpaksa
Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan
kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan
bekerja
Di pejabat sebagai kerani...di rumah
sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di
subuh Hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat , celik Mata
sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat...

di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah...bergelut di
dapur memasak
Suami yang mengaku gagah...bersantai
di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan
anak-anak
Menyapu sampah,mengemas rumah yang
berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di
jalan sesak
Berehat,menonton TV sambil tergelak

Dalam diam wanita dianggap
lemah...terus berlumba dengan masa
Memandikan anak, melipat pakaian dan
membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan
laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai
layu
Sebelum solat Magrib untuk sujud...
Menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat
Selesai kerja rumah,anak-anak diajar
mengaji
Sedang suami tersandar semula seperti
tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita
sentiasa diuji

Dalam diam semua tugas rumah segera
dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati... Ingin
menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita....
Memberi kesedaran supaya segera
bangkit
Meminta lelaki jangan lagi
memperlakukan wanita mengikut adab
tradisi

Hukum agama telah terpapar
Tugas suami mengemas rumah,menjaga
anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan
Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua
Asalkan cara hidup tradisi terus
dinikmati

Dalam diam
Wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan

Thursday, September 29, 2011

CeRiTa PuAn NurrUL

Friday, August 19, 2011

Mandi Wajib atau Junub

Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.. Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu.

1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.

“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Wednesday, July 27, 2011

Serius WTF: LOVE HOTEL JAPAN just untuk nak ber''ehem2'' 18sx.














Only in Japan!

Di Jepun terdapat hotel yang dipanggil Love Hotel. As the name suggests, Love hotel ialah rumah tumpangan untuk bersenggama yang mengenakan bayaran bedasarkan jam bukan hari seperti hotel non love. LMAO! Persoalan yang mungkin ada dalam minda kamu ialah;

"Why do they need love hotels? Rumah ada pergi ajelah romen kat umah. Di Jepun bukan ada Majlis Agama Islam Jepun nak raid kamu tengah malam. Dumb shit!"

Sebenarnya Love Hotel sangat popular di Jepun kerana dua perkara. Perkara pertama ialah keluasan rumah dan bilik tidur seorang rakyat Jepun biasa adalah kecil. Nak have sex pun tak enjoice. Jadi menyewa sebuah bilik hotel adakah lebih selesa dan luas dari bersenggama di rumah. Keduanya ialah orang Jepun mempunyai fetish yang aneh. Bila rumah sendiri kecik camne nak ada personal room untuk dungeon atau bilik fetish Sailor Moon? Love Hotel memberikan ruang bagi kaki fetish aneh untuk enjoice. Ada festish have sex dalam keretapi, kelas, ofis, rumah Hello Kitty dan dalam bilik stor pejabat pun ada. Those crazy Japanese!

Thursday, July 21, 2011

Petaka Tali Beg T__T (SGT SEDIH)



A 3 year old boy was dragged on his left side face/head 100km when his bag strap was hooked to the school van door. His face/head is severely....i should say damaged until his skull! Parents/guardians please take extra care of your children...sgt kesian.mmg sgt2 sakit la...OMG OMG.Prayers for a full recovery for this child. Thank God coz saved this child from death

Cinta Muka Buku - Najwa Latif

Tajuk Lirik Lagu: Cinta Muka Buku
Artis/penyanyi: Najwa Latif

Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..

Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini cinta remajaku

Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..

Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja

Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku

Petua murah rezeki selepas berkahwin


Petua murah rezeki selepas berkahwin

Ingin dikongsikan bersama petua berguna iaitu supaya murah rezeki bagi yang bersuami. Aku mendapat nasihat dan ilmu berguna ini daripada salah seorang emak saudara (makcik). Soalan pertama yang makcik ajukan,

“Pernah cium tangan suami tak sebelum masuk tidur setiap malam?”

“Tak”, balasku.

“Cubalah... Malam ini, cium tangan suami dan minta maaf seikhlas hati. Selagi suami tidak berkata ‘ya’ atau beri isyarat mengiyakan, jangan masuk tidur dulu”, tegasnya.

“Keesokannya insya-Allah, berlipat ganda rezeki kamu. Cara suami melayan kamu juga akan jauh lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Praktikkan ini setiap hari”, sambungnya lagi.

“Ini nasihat yang baik untuk diikuti”, getirku.

Pada malam itu, buat pertama kali sepanjang berkahwin, aku mencium tangan suami sebelum beradu. Suami tercengang seperti tidak percaya. Agak lama dia terpaku. Riak wajahnya berubah menjadi lembut dan dia tersenyum lebar. Alhamdulillah, pada keesokan hari, rezeki datang tidak putus-putus.

Selepas saat itu, kehidupan kami lebih tenang dan saling meredhai antara satu sama lain. Nasihatku juga senang diterimanya, dia lebih banyak berkongsi dan lebih menghormatiku sebagai isterinya.

Subhanallah

P/s: Untuk amalan lebih baik, praktikkan 5S iaitu bersalam dan bermaaf-maafan sewaktu:

(1) Sebelum ke pejabat

(2) Sebaik pulang dari pejabat

(3) Selepas solat berjemaah bersama

(4) Setiap kali berbuat salah

(5) Sebelum masuk tidur

Insya-Allah

Nak Setori gak walaupon..nemo ngn si ketam dah arwah hehe



semalam sampai je kat umah tgk air dlm ''aquaria'' tgl separuh.tros panik.igtkan ''aquaria'' pecah.tapi rupa2nye moto oksigen rosak.habis air ditolak keluaq.huhhhh basah habis kapet.seb beb dua ekoq nemo ngn sekoaq si ketam batu x mati..tensen betoi.tetiba en hubby dok wat story dogeng lak.begini ceritanya '' ayg b..rasakan..dua ekoq nemo tue berpakat ngn si ketam tu nak rosak kan moto oksigen tue.sbb depa nak melarikan diri.so bila ayaq melimpah depa boleh keluaq la.tp depa x prasan aquaria telah ditutup oleh penutup kayu dekat atas.so mcm mana pon depa x ley keluaq gak..sbb tue masa kita balik tadi bg mkn depa xmau mkn.depa mogok'' hahaha begitu la story dogeng en hubby.

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Asam Pedas



Asam Pedas

Bahan-bahan ( 1 family... )

* 3 keping ikan tenggiri (ikan lain pon boleh)
* Bahan kisar:-
* 3 biji bawang merah
* 10biji cili kering
* 1/2 in halia
* 1 sudu teh jintan manis
* 1 sudu teh jintan putih
* 1/4 sudu teh lada hitam
* 1/2 in kunyit hidup
* 2 ulas bawang putih
* Bahan tumis:-
* @ 1/2 bawang besar-hiris
* @ 1/4 sudu teh biji sawi
* @ 1/4 sudu teh halba
* @ 2 tangkai daun kari
* air asam jawa secukupnya
* air secukupnya
* 1 biji tomato-potong2
* 5 biji kacang bendi
* 1 serai-diketuk
* 1/2 bunga kantan atau daun kesum secukupnya
* minyak masak
* garam dan gula jika suka

Cara-cara

1. panaskan minyak. tumis bahan tumis. masukkan bahan kisar, biar pecah minyak.
2. masukkan air asam jawa dan air. biar mendidih, masukkan ikan dan bahan2 lain.
3. masukkan garam dan gula, biar hingga masak. hidangkan.

Tuesday, July 19, 2011

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Pulut pisang



Pulut pisang

Bahan-bahan ( 5-6 orang makan )

* 1/2 kilogram beras pulut
* 3 @ 4 biji pisang nangka
* 3 cawan kelapa parut
* gula
* secubit garam
* sehelai daun pandan
* pewarna (biasanya kuih ni warna hijau)
* plastik- buat lubang pada plastik tersebut.

Cara-cara

1. rendam pulut dgn pewarna semalaman
2. buang kulit pisang. masukkan pisang kedalam plastik.
3. kemudian, masukkan beras pulut kedalam plastik tadi... pastikan pisang duk ditengah2...letak beras hingga menutupi keseluruhan pisang td.
4. gulung lebihan plastik dan ikat elok2. pastikan plastik td di tebuk lubang di sekelilingnya. ( saya buat lubang dengan cucuk garfu di sekeliling plastik td.)
5. panaskan kukusan, kukus bila dah siap dibungkus semuanya. kukus hingga pulut masak.
6. sementara itu, masak gula bersama sedikit air. masukkan sekali daun pandan utk aroma. tambah sedikit garam...supaya lemak manis gitu. bila dah mendidih, tuangkan air gula ke atas kelapa parut. kacau sebati.
7. bila pulut dah masak, boleh la di keluarkan dan dipotong kecil2. kemudian pulut pisang tadi digaul bersama kelapa parut yg telah diletakkan air gula. boleh la dihidangkan.

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Simple Ice Cream



Simple Ice Cream

Bahan-bahan ( 1 tub sedang )

* 2 cawan susu berperisa (kalau nak guna yogurt drink pun boleh)
* 2 cawan coffee mate
* 1-2 sdb gula (optional)

Cara-cara

1. Blend semua bahan di atas sampai berbuih.
2. Sejukkan dalam freezer selama 2-3 jam.
3. Blend sekali lagi dan sejukkan sampai beku. Sedia untuk di makan.

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Masak Lemak Cili Padi Siput Sedut



Masak Lemak Cili Padi Siput Sedut

Bahan-bahan ( 5 orang )

* 1 kilo siput sedut
* 10 batang cili padi
* 2 inci kunyit hidup
* 3 biji bawang merah
* 1 ulas bawang putih
* 1 mangkuk santan pekat(dari 1 biji kelapa)
* garam dan perasa
* 3 keping asam keping
* sedikit daun kencur(hiris halus-ni optional yer tak letak pun okay)

Cara-cara

1. Bersihkan siput dengan hampas kelapa hingga bersih,perahkan air limau kasturi bagi menghilangkan hanyir siput
2. Blend cili api,bawang merah,bawang putih dan kunyit dengan sedikit santan.
3. Masukkan kedalam periuk bahan yang telah diblend tadi.
4. Masakkan bahan ini sebentar dan masukkan sekali asam keping dan siput.
5. Kacau sebentar dan masukkan santan.kacau lagi.
6. Perasakan dengan garam dan perasa.pastikan santan tidak pecah dengan mengacau kuah siput ini sentiasa dengan api yg perlahan
7. Bila telah mendidih ,masukkan daun kencur tadi.kacau sebentar.matikan api.siap untuk dihidang

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Gulai Tempoyak Ikan Keli


Gulai Tempoyak Ikan Keli

* Tempoyak (3 sudu)
* Ikan Keli (4 ekor)
* Cili Masak (ditumbuk)
* Bawang Merah (ditumbuk)
* Serai (dititik)
* Gula dan Garam
* Asam Keping (sekiranya tempoyak tidak cukup masam)
* Air

Cara-cara

1. Ikan keli dibersih dan diasingkan
2. Tempoyak dimasukkan kedalam periuk yang mengandungi air bersama bahan2 ditumbuk dan serai
3. Gaulkan tempoyak dan bahan2 tadi sehingga sebati dan masukkan ikan keli
4. Masak gulai dlm api yg sederhana dan masukkan gula dan garam(sekiranya gulai tempoyak kurang masam,boleh la ditambah dgn asam keping)

let's cooking wit chef nurul (^_^) : Banana Frozen


Banana Frozen

Bahan-bahan ( 2 orang )

* 200g pisang yang telah dibekukan
* 100ml fresh cream
* 1 sudu besar gula

Cara-cara

1. Blend semua bahan-bahan. Kemudian hiaslah ikut selera.
2. Siap untuk dimakan. Kalau tak habis boleh simpan dalam freezer.. jadikan aiskrem..

Tuesday, March 22, 2011

Cinta Kampus a.k.a university hehe

Anak pakcik AZIZ and makcik ROHANI nak kawen lalala


Anak pakcik AZIZ and makcik ROHANI nak kawen lalala.hehe gediks x.haha..
tp betoi ar..mmg Anak pakcik AZIZ and makcik ROHANI nak kawen..hehehe.and budak tue adalah omei kuikui...Woohoo! Wow... beberapa hari ni sangatlah busy.our wedd day da nak dekat.fuhh ponek ponek..Rumah kat perlis pun macam tunggang terbalik buat bunga telurla, cat rumah la, apa la. Macam macam. Everyday go out to buy or pick up stuff with my mr teddy.. Kesian dia banyak sangat nak dihandle.tp omei pon rasa cm x cukup tgn dah nie.every week omei ngn mr teddy balik perlis.huuyaii...kalo keta tue boleh becakap mesti dia marah2 dah omei ngn mrteddy sbb dia penat hahaha..nasib kau la wahai si kereta


I've learned a lot through the whole process. Haha. Rupanya banyak ragam time nak dekat kahwin nie. Ada yang suruh itu, ada yang suggest ini. Ada yang suka itu, ada yang dislike ini.
kawenn oo kawenn..kawenn oo kawenn hehehe...apa2 pon..yg penting Anak pakcik AZIZ and makcik ROHANI nak kawen.hahaha

Misteri Rumah Berhantu!! .





Assalammualaikum semua..

Harini omei nak crite pasai hantu..bukan hantu kak limah okei.haha.ok crite dia lagu ni.Rumah sewa dekat Seksyen 2, Shah Alam dikatakan berhantu? betul atau tak kesahihannya, jom baca crite kt bawah ni. omei amek dari email yang dikirimkan oleh sorang teman. Ceritanya agak menarik dan mampu menyentap hempedu jantung dan buag pinggang pembaca yang lemah semangat haha. so ada bran????rasanya mesti ramai yang dah baca kan?

che korang tgk pic kat ataih tu.tgk pn dh seram, apalagi nak p tdoq. bagi free pn omei xmau dk.

cerita bermula ( baca time malam baru best, pas2 tutup lampu, macam tengok wayang gitu! baru ada feel. huhu )

9 tahun lepas aku dapat sambung belajar di UiTM Shah Alam. Jadi perkara pertama yang perlu difikirkan adalah tempat tinggal sebab aku tidak dapat hostel. Oleh sebab kerajinan & keprihatinan aku dan kawan-kawan,maka dapatlah kami rumah sewa, berdekatan seksyen 2. Berhampiran dengan Wet World [kalau korang tahu la].

Rumah tu banglo 2 tingkat 4 bilik. 3 bilik dekat atas dan 1 bilik dekat bawah. Kami semua berlapan,kiranya 2 orang untuk 1 bilik lah. Aku ringkaskan sajalah, kami masuk rumah tu dengan perasaan berbelah bahagi, gembira, suka, pelik, rimas, takut semua ada.

Pertama,tuan umah hanya kutip rm50 saja sebagai deposit dan sewa pertama hanya bayar bila masuk bulan kedua kami duduk rumah tu. Kiranya bulan pertama percuma lah....[?]
Kedua,tuan rumah tak bagi kami bawa barang banyak-banyak sebab nanti penat nak angkat balik, terangnya...
Ketiga,pokok ara tepi umah tu sangat besar sampai dahannya boleh masuk tingkap bilik atas.

Malam pertama duduk rumah tu kami tidak tidur sebab sibuk punggah dan kemas barang serta layan serta layan dvd korea. Cerita seramnya berlaku semasa hari kedua. Tak payah nak tunggu malam, siang-siang pun kami dah kena kacau. Azmi "dagu" orang pertama kena.

Masa tu baru pukul 10.30 pagi [anggaran aku la], si Azmi ni bangun nak buang air besar. Jadi dia pergilah bilik air di bawah tu tapi ada orang di dalam [sebab pintu tertutup]. Bilik air atas rosak, tuan umah kata nanti dia akan betulkan. Tunggu punya tunggu, tak keluar-keluar orang dalam tandas tu. Jadi Azmi ni memekik la suruh cepat sikit keluar sebab dia tak tahan. Akibat jeritan si Azmi ni, habis satu rumah bangun pergi tengok apa hal. Yang peliknya, kami berlapan semua ada, habis siapa dlm tandas ni? Pintu tandas berkunci siap ada bunyi orang flush jamban lagi. Dalam ramai-ramai ni,Lan seorang saja yg berani sikit [mungkin fasal dia ni keturunan bugis], dia rentap pintu tandas tu sampai terbuka. Tak ada orang tapi daripada kesan yang ada,pintu tu memang dikunci daripada dalam. Akhirnya Azmi tak jadi berak, mungkin sebab takut.

Malam tu kami kena lagi teruk.

Masa aku nyenyak tidur malam tu tiba-tiba ada orang tarik kedua-dua belah kaki aku sampai aku terjatuh katil. Kepala aku terhentak dulu di lantai! Apa lagi,angin la aku sebab ingat budak-budak nak main-mainkan aku tapi bila bangun tak nampak orang pulak. Yang ada cuma Lan yang tengah membuta dekat katil atas. Aku tak rasa Lan yang buat sebab mesti dia tidur mati. Bila aku keluar bilik, aku dengar budak-budak tengah ketawa. Rupanya diaorang tengah layan dvd dekat hall bawah. Aku pun masuk bilik balik sebab masih bingung tapi baru ak perasan masa aku tengah jengah ke bawah tadi aku perasan Lan ada!! Bukan ke tadi aku nampak dia tengah membuta dalam bilik? Ahh sudah...
Dengan perasaan berani-berani takut aku tengok atas katil Lan ada bonjol bawah selimut,kiranya macam ada orang lah. Aku tarik kain selimut tu and guess what?
ad a batu nisan yang dah retak dan secara automatik bilik aku diselubungi bau hapak dan hanyir yang menusuk.

Masa ni jangan tanya aku lah apa aku buat sebab kalau benda ni jadi dekat korang pun takkan nak tinggal dalam bilik tu lagi betul tak? Aku rasa kaki aku dah tak jejak tanah sebab lari laju sangat. Aku lari keluar bilik tu dan pergi ke hall sebab nak beritahu kawan-kawan aku tapi yang macam haram jadahnya tak ada seorang pun ada dekat hall. Nak tahu man diorang pergi? Semua dah duduk dekat luar rumah! Rupanya awal-awal lagi diorang dah kena kacau. Yang laknatnya, tak ada seorang pun nak kejutkan aku....taik betul diorang ni.

Lepas diorang tenangkan aku, kami berbincang nak buat apa sebab sekarang sudah pukul 3 pagi. Nak minta tolong tok imam,rumah tok imam pun kami tak tahu. Nak minta tolong jiran, kiri kanan rumah kami cina. Akhirnya Salleh ajak lepak restoran Hakim sampai pagi. Bunyinya macam senang tapi masing-masing semua tak pakai baju dan pakai boxer dengan kain pelekat saja. Mahu tak mahu terpaksalah kami masuk rumah tu balik sebab nak ambil seluar, dompet dan kunci motor.

Oleh sebab bilik Bob dan Naim saja yang ada di bawah, maka kami ambil keputusan nak pinjam baju n seluar mereka. Masing-masing takut nak naik tingkat atas. Dompet pun aku tinggal. Masing-masing berpakat guna duit Naim dahulu. Nasib baik kunci motor kami sangkut dekat dinding [tempat penyangkut]. Masa nak keluar dari rumah tu, Wak perasan ada budak perempuan dekat pintu dapur tengah senyum sambil lambai tangan dekat dia. Aku pun terperasan budak tu juga lepas aku tengok muka Wak bertukar pucat lesi. Senyuman budak tu buat aku rasa macam nak terkincit dalam seluar. Kepala lutut aku menggigil sampailah dekat restoran Hakim!

Lepas sampai restoran Hakim, masing-masing sibuk buka cerita termasuk aku sekali lah. Mula-mula Wak cerita, malam tu lebih kurang pukul 12 lebih,dia sibuk download lagu tiba-tiba ada bunyi macam orang baling batu dekat tingkap bilik dia. Bila dia jengah,dia nampak ada seorang perempuan duduk dekat atas pokok kayu ara sebelah rumah tu, pakai baju putih kekuningan dan koyak-koyak dengan rambut panjang. Yang sadisnya,perempuan hodoh tu boleh senyum dekat dia pulak. Wak ni apa lagi terus tutup tingkap dan keluar pergi bilik dia n terus pergi bilik aku lah kononnya. Malangnya, lagi seekor hantu pulak duduk dekat depan pintu bilik dia tapi kali ni hantu budak. Jadi dia ambil keputusan terjun tingkap bilik dia ke bawah. Akibatnya, kaki dia terkehel. Nasib baik tak patah.

Azmi "dagu" pula cerita dia nampak ada budak perempuan lambai tangan dekat dia [yang ini, aku pun kena juga ok]. Aku pasti budak itu bukan manusia sebab dia tak ada kaki! Sam pula cerita dia nampak hantu tu dekat siling umah! Bila buka saja mata, hantu itu betul-betul "eye to eye" dengan dia. Kiranya semua kena kacau lah ni. Dan aku orang akhir sekali cerita. Aku cakap lah dua-dua kaki aku kena tarik masa tidur sampai kepala aku terhentak dekat lantai. Lepas itu aku cakap lah yang aku nampak diorang tengah layan dvd dekat Hall tapi Azmi tiba-tiba menyampuk "Bila masa pulak kami tengok dvd ?". Rupa-rupanya tiada seorang pun yang tengok dvd pagi tersebut! Jadi, siapa yang aku nampak?! Haru betul.....kaki aku yang dari tadi menggigil makin bertambah kuat gigilnya.

Tengah sibuk berborak,aku terbau sesuatu yang kurang enak. Kawan-kawan aku yang lain pun terbau juga. Rupanya Azmi ni tadi dah terkencing dalam seluar sebab takut sangat. Nasib baik malam tu tak ramai sangat orang dekat Restoran Hakim tu. Malu betul! Aku pulak ternampak Sam pakai selipar sebelah lain. Daripada sibuk-sibuk bercerita seram terus jadi cerita kelakar pulak.

Tengah ketawa, baru kami perasan Salleh dengan Naim tak ada bersama kami. Yang ada cuma kami berenam. Aku, Azmi Dagu, Sam banjar,Wak, Bob dengan Lan. Dalam ramai-ramai tu cuma Bob seorang yang bawa HP, jadi kami cuba telefon Naim tapi tak ada orang angkat. Telefon Salleh pula, sama juga tak ada orang angkat. Kemudian Lan ambil HP Bob tu, dia baca apa entah agaknya lepas tu tahu apa jadi? Dengar suara perempuan menggilai! Gila-gila punya ngilai sampai meremang bulu roma aku. Kami berenam terus terdiam. Akhirnya kami sepakat akan tunggu sampai pagi esok baru balik rumah itu semula dan cari Naim dengan Salleh. Lepas dengar suara perempuan menggilai dalam HP tu, tiada seorang pun yang buka mulut sehinggalah subuh!

Pukul 7.30 pagi baru kami blah dari Hakim. Hati aku masih lagi kuat berdebar-debar. Yang lain-lain aku tahulah. Sampai dekat depan rumah, aku tengok pintu rumah dengan pagar terbuka seluas-luasnya. Kalau pencuri masuk ni, memang dia akan kaya sebab laptop, wallet dengan HP kami semua dibiarkan macam itu saja. Bulu tengkuk aku masih lagi meremang. Tak ada seorang pun berani masuk rumah itu dahulu Aku ingat, ada lah 20-30 minit kami duduk tercangak-cangak dekat depan rumah sebab tak berani masuk. Entah macam mana agaknya HP Bob berbunyi.
Hati aku da x sedap. Jangan la kata hantu tu yang telefon masuk umah. Lan angkat. Sebenarnya dalam ramai-ramai, Lan lah yang paling berani tapi kadang-kadang penakut juga lah. Pihak hospital telefon, katanya Naim ada di wad kecemasan hospital Klang. Kemalangan katanya. Pihak hospital kata, ada miss call dari nombor hp Bob, sebab itu dia telefon nombor Bob. Oooo baru aku faham. Yang peliknya Naim kemalangan?

Masing-masing serba salah jadinya. Bingung pun ya juga. Tak tahu sama ada nak melawat Naim di hospital Klang atau cari Salleh yang hilang. Akhirnya kami telefon tuan rumah untuk tengok apa yg patut. Aku dengan Sam pulak pergi hospital Klang tengok keadaan Naim. Kalau memang tenat sangat, aku akan beritahu yang lain suruh datang. Yang lain aku suruh cari Salleh keliling umah, takut-takut dia kena sorok. Kami masing-masing hanya bertawakal. Masa dalam perjalanan ke hospital Klang, aku pun tak tahu Sam pecut sampai berapa tapi hati aku masih lagi kuat mengatakan bahawa perkara ini belum habis lagi.

Sampai hospital,aku terus cari Naim. Sebak sungguh hati aku tengok keadaan Naim yang parah. Kaki dia teruk. Doktor kata kena lenyek dengan kereta atau sesuatu. Kes langgar lari. Naluri aku kuat mengatakan bahawa umur Naim ni tak panjang sebab darah keluar membuak-membuak. Sam tak sanggup tengok, air mata dia berjurai-jurai keluar. Doktor pun cakap Naim ni sudah nyawa-nyawa ikan, tak dapat nak tolong banyak. Aku duduk tepi Naim, dia boleh bercakap lagi tapi sangkut-sangkut. Dia mintak maaf sebab menyusahkan kami. Berulang-ulang kali dia minta maaf tapi aku masih lagi tak dapat tangkap apa yang dia cakap. Akhirnya dia meninggal juga. Aku gagahkan hati aku telefon kawan-kawan yang lain beritahu kematian Naim. Aku tengok Sam terduduk tepi balkoni dengan mata merah sebab nangis banyak sangat. Tak lama lepas itu keluarga Naim datang. Aku tak anggup nak tunggu lagi dan ajak Sam balik Shah Alam.

Sampai dekat rumah, aku tengok ramai gila orang tengah cari Salleh tapi tak jumpa-jumpa. Habis satu umah digeledah. Akhirnya ada orang tua dekat situ minta tolong dengan seorang ustaz. Aku tak ingat apa nama ustaz itu tapi lepas Asar baru kami jumpa Saleeh duduk dekat atas busut belakang rumah. Yang hairannya, sudah 5,6 kali orang cari tapi tak ada pula jumpa dia dekat situ. Tak kisahlah janji dapat jumpa balik Salleh. Kami semua ambil keputusan pindah dari rumah hari itu juga. Kebetulan dekat seksyen 7 [pintu belakang UITM] ada satu rumah untuk disewa, jadi kami pindah situ lah. Barang-barang Naim kami angkut sekali. Terus terang aku cakap, memang aku angin gila tengok muka tuan rumah sebab tak beritahu yang rumah ini "keras".patut lah dia suruh bayar rm50 saja dulu dan tak bagi bawa barang banyak-banyak. Chisss......

Aku demam 3 hari.

Jenazah Naim selamat dikebumikan di Raub,Pahang.

Seminggu lepas Itu,keadaan sudah ok sikit cuma Salleh saja yang sakit-sakit badan. Akhirnya mulut aku tergerak nak tanya Salleh apa yang berlaku sebenarnya sebab sebelum Naim meninggal dia ada cakap dekat aku suruh tanya Salleh satu rahsia. Rupanya masa hari pertama kami masuk rumah tu, Naim dengan Salleh sudah buat hal. Dia cangkul busut dekat belakang rumah tu. Naim pula kuis-kuis dengan kaki dia. Mungkin sebab itu lah kaki dia parah [dalam hati aku lah]. Kemudian Salleh cerita,kn ada malam yg kitorg satu uma kena kacau tu dia dengan Naim pun kena juga. Tapi hantu tu siap kejar diorang sampai dekat jalan. Diorang punya la cuak sampai lari ke tengah jalan. Entah mana datangnya kereta tiba-tiba hentam mereka. Naim tercampak tengah jalan, dia pulak dekat tepi jalan. Datang kereta lain terus lenyek kaki Naim. Lepas tu, Salleh kata dia terus tak sedar apa-apa sampailah kami jumpa dia atas busut tu. Yang peliknya,macam mana dia boleh duduk atas busut sedangkan dia kata dia lari dekat tengah jalan besar? Kenapa Naim seorang yang kena teruk?

Akhirnya aku dapat jawapan sebenar. Tak lama lepas Salleh cerita dengan aku, dia jatuh sakit. Tak tahulah sakit apa tapi 3 bulan kemudian dia meninggal. Keluarga dia sendiri kebingungan sebab doktor pun tak tahu sakit Saalleh. Tapi aku yakin, kes ni ada kaitan dengan busut yang diorang gali tu. Aku dengan geng-geng aku yang lain sempat ziarah arwah Salleh. Paling tak boleh tahan Bob sebab dia roomate dengan Naim. Memang aku tau dia sedih sangat. Yang tak boleh lupa, kami semua menangis masa angkat jenazah Salleh. Rasa sedih sangat masa tu..

Aku, Azmi Dagu, Sam banjar,Wak, Bob dan Lan, semua sekali selamat habiskan pengajian di UITM. Buat Naim dan Salleh, kami tetap akan ingat korang sampai bila-bila. Al- fatihah

Ops..Rumah banglo dekat seksyen 2 itu sampai sekarang ada lagi [agaknya]. Tiap kali aku lalu kawasan situ mesti aku rasa sedih sangat. Lagi satu,masa hari terakhir kami di rumah tu, Wak tertinggal hp dia dekat bilik atas. Jadi pada siapa-siapa yang berani, boleh lah ambil hp tu tapi itu pun kalau korang berani la...nokia 3310

.sekian.

Kias Cinta

Seandainya dunia tiada warna
tetap kan ku kagumi
indah maya alam ciptaanNya
kudratNya ku agungi

Namun jalin warna zahirlah sang pelangi
menyisih mendung menambat seri
terbias semua cahaya
nyata ilham di alam mimpi
betapa ku syukuri nikmatNya
ku pasti

Begitu kias cinta
hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

Tika dalam gelita
atau sepi kembara
dihadirkan rasa cinta
sisih segala duka
anugerah dariNya

Hanyalah cintaNya yang amat ku harapkan
tiada lain yang jadi rayuan
namun Dia Maha Mengerti
tak mampu insan bersendiri
menempuh dugaan yang menguji
naluri

Begitu kias cinta
hadir menghuni jiwa
menyatu sejuta rasa
kurnia penuh bermakna

Tak akan ku persia
limpah rahmat yang Esa
bagaikan jalinan warna
yang menyulam cahaya
biasan kasihNya

Moga tak diuji asyik cinta duniawi
mengharap teduh redha Ilahi
kerna segala kurnia
hadirnya hanyalah pinjaman
sungguh ku syukuri kesempatan
bahagia

Wednesday, February 23, 2011

Soley soley..soleyy leyy soley soleyy...(^_^)



Soley soley..soleyy leyy soley soleyy...(^_^)..cher cite cher cite..hehe haa hamboi2 kak limah la nie da pemes bebenor.sesapa yg bernama kak limah tue sah2 la kombang lobang idung sbb la nie HANTU KAK LIMAH pemes meletop kebombom..
Rugi la sapa yg x tgk.karya mamat khalid nie kira mantop la.masa mula2 keluaq omei ader ajak mr teddy p tgk kat pawagam.tp biase la..asik bz je.so seb bek la opismate omei ade donlod mubi nie.haa pucuk dicita ulam mendatang.apelagi.omei cilok la dari dia haha.makacih tue azizul tokey mubi hehe
omei da ulang cite tu dekat 20 kali dah haa amik kau..kalo mamat khalid tau nie sure nia terharu nangis2 pastu tros mintak omei belakon lak haha...
''KITE BAKO JE..KITE BAKO JE'' ....

(^_^) just a smile




gambar menerangkan segala galanye.(^_^)..tidak perlu ucapan.tidak perlu kata-kata.
hanya senyuman

Tuesday, February 22, 2011

'Makanan yang DILARANG bagi pengantin baru wanita'

hai uoall..soleyy soleyy..hihi.lama betoi omei x SAPU SAMPAH kat blog omei.biasela.kalo dah penyakit ''M'' mai..xley kata apa la.(penyakit M ialah penyakit malas).da berabok,bersawang dah nie.taik tikoih pon ada .haha.k la.malaih nak pot pet pot pet byk2..ttg post yg lepaih omei malaih la nak continue.nanti kalo oemi rajin omei continue balik ek cite tue.hehehe..
kali nie post omei ttg petua.haa tadi dok godak2 FB terjumpa la petua nie.cm kena je ngn omei yg akan melangkah ke alam rumah + tangga nie hehe..
so apa lagi..zommmmm....
http://www.cute-smiley.com
.
.
.
.
.
.
.
.

Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :-



1. Susu

2. Cuka

3. Coriander (Ketumbar)

4. Apple Masam



Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.



"Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) ."Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.

Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya."

so ..sesamalah kita mencuba hehe...